Saturday, November 6, 2010

membeli teleskop astronomi

dalam buku repot kad menjadi seorang ahli astronomi adalah cita-cita masa sekolah rendah dulu, juga menjadi seorang pelakon, penari, polis dll. mungkin suka dengan pemandangan planet2 n buruj...emm buruj(constellation)..terlalu obses dulu kala... kalau pasal buruj semua orang akan kata tentang aku.., pari,biduk (ursa major), ursa minor..hydra, scorpio dll semua aku leh lukis

tu dulu..dan kerana itu obses jgk nak buat teleskop masa sek menengah pasal belajar optik (sekarang tajuk Light).. ray diagram teleskop pun aku leh lukis dengan lengkap dulu. memang seorang yang pro masa sekolah dulu kalau bab nak lukis ray diagram untuk teleskop..pernah cuba wat teleskop dengan kanta pembesar tapi mane bleh jadi, tebal dorang same...pernah pegi kedai cermin mata kalau2 dorang leh kikirkan kanta mengikut spesifikasi yang aku mahukan tapi pekerja kedai tu tak paham ape yang aku nak (pekerja seberang - dia cuma tau orang nak buat spek aje; so bukan salah dia )..memang terlalu obses...

The word was created from the Greek tele = 'far' and skopein = 'to look or see'; teleskopos = 'far-seeing'. -wikipedia

cume baru2 ni aku dapati ada perbedaan rajah sinar buku sekolah dengan satu buku rujukan masa kat UPM dulu nama buku ni " PHYSICS FOR SCIENTISTS AND ENGINEERS WITH MODERN PHYSICS - BY SERWAY AND JEWETT"- sebuah buku yang tebal wooo lebih 1500 ms.

perbedaannya di sini

1. ini adalah yang budak belajar di sekolah, image pertama tetap antara fo dan fe. image akhir pada infiniti.


 2. ini dalam buku " PHYSICS FOR SCIENTISTS AND ENGINEERS WITH MODERN PHYSICS - BY SERWAY AND JEWETT". perbedaan nya adalah pada image kedua yang dilukis bukan pada infinity dan lebih besar dari image pertama. dan juga ada gap antara fo dan fe, maka ini benar juga. cuba bedakan dengan rajah sinar untuk mikroskop

aritu ada lukis untuk masa kat kelas, tetiba Nizar Jamaluddin mencelah, "cikgu dalam buku macam ni" eisyyyshhhh...kantoi la plak...jadi aku pun ikut aje lah dalam buku tu balik

balik umah aku terasa nak cek balik, coz macam aku pernah tengok lukisan no 2 di atas (padahal masa aku sekolah pun aku belajar lukisan no 1)...tengok2 memang ada...

secara jujur aku lebih suka lukisan no 2 pasal dia describe image yang kedua yang dibesarkan selepas image pertama terbentuk. (secara logiknya kanta mata@ eyepiece berperanan sebagai kanta pembesar image, sudah tentu image kdua bukan pada infinity)... kalau image at infinity, camne orang bleh kira pembesaran dia kan..

ehh2 jap2... tapi lukisan no 1 pun betul jugak coz image pertama sebagai objek berada pada fe, maka image yang terhasil secara teori yang kita belajar akan terbentuk pada infiniti, image sangat besar atau no image..???? hai pening2..
image pada infinity kan???! ini yang berlaku pada eyepiece pada teleskop

cara nak mudah hapal ciri image, contoh 1. jika objek berada antara F and 2F, image yang terhasil ialah magnified, real, inverted.2. jika objek berada pada 2F, image yang terhasil sama besar, real, inverted


**************
baru2 ni aku ada beli sebuah teleskop astronomi lepas dapat gaji. segan la plak masa beli..cam pelik je beli teleskop..hahah

walaupun murah dan biasa2 aje tapi sesuai untuk yang baru nak berjinak2 untuk mencerap alam buana ini

STAR 70060

dia bagi 3 kanta mata@eyepiece, 3 extender kanta (aku pun tak tau istilah dia, jadi aku memandai aje); 1. angle prism, 2. 1.5xErecting eyepiece, 3. 3xBarlow Lens
kuasa pembesaran dia bagi aku dah cukup baik untuk mencerap bulan di langit (sedih siut, selama aku beli ni belum dapat cerap bulan pasal dia kuar subuh, pastu sekarang musim hujan plak ...huuuu)

kuasa pembesaran : 35x, 53x, 56x, 84x, 105x, 168x, 175x, 263x, 525x

kuasa pembesaran mengikut pasangan eyepiece ngan pangantara dia.

peta bulan, galileo berjaya mengukur tinggi gunung di bulan dengan berpandukan bayang2 dan trigonometri dan amazing, lebih tinggi dari gunung everest...woow
perlu di ingatkan walaupun galileo galilei buat teleskop sendiri dengan kuasa pembesaran 30x sahaja, beliau dapat mencerap permukaan bulan, gunung dan lembah dan buat peta bulan, dapat cerap 4 bulan planet musytari, dapat cerap tompok matahari,gelang planet zuhal,  komet dll..
nampak peta bulan yang gelileo buat?

teleskop asli galileo; atas sekali 8x pembesaran, yang kecik 30x pembesaran..wow



aku???

cume satu perkara yang ramai orang silap dengan teleskop ni, termasuk lah jugak aku

nyatakan ciri image bagi teleskop, boleh kata semua kata

besar dari objek...

padahal objek contohnya bulan besar gedabak, camne image lebih besar dari objek... sebenarnya pada teleskop, kita bayangkan image pertama yang terhasil antara fo dan fe itu sebagai objek, jadi kanta mata@eyepiece bertindak sebagai kanta pembesar dan image kedua yang terhasil lebih besarlah dari "objek". paham ke ni??

oklah ...meh ramai2 beli teleskop
c.s = dari pembacaan baru penulis tahu bahawa faktor2 yang perlu dipertimbangkan bila membeli teleskop adalah, 1. aperture (bukaan atau saiz kanta objektif) 2. magnification. tapi tiada guna magnification tinggi, tapi saiz kanta objektif kecil coz image yang terhasil akan kabur dan kurang bermutu.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails