Saturday, December 12, 2009

tentang lagu

bicara tentang lagu... bukan sebarangan lg (bukan log asas10...) tentang lagu arab.. memula meh kita dengar antara jenis2 lagu (maqam@ maqamat) lagu arab yang menariknya video ni tak tau plak sape yang alunkan) dia cube alunkan nama lagu beserta air lagu itu sendirinya sekali dalam bentuk wuslah (kalau persembahan nyanyi cam siti ke dia panggil medley la gitu nak senang phm ; wuslah=campur lagu ) maksudnya kalau dia baca hijaz.....dia akan gunakan alunan hijaz. ***nape jiharkah xda? = pasal jiharkah cabang (cabang!!!) dari lagu 'ajam selalu dengar azan...macam2 lagu orang boleh guna...video ni psl perbandingan lagu azan mekah dgn madinah( dengan subtitle) ape video ni cakap??? azan mekah dorang suke mengalunkan lagu hijaz (banyak la pulak CABANG dia ; kalau dalam bacaan alquran hijaz yang selalu digunakan HIJAZ ASLI, HIJAZ KAR, HIJAZ KAR KURD... tapi rupenya ada banyak lagi macam . dikatakan hijaz yang main dipanggil hijaz diwan, pastu cabang2 dia pulak ada hijaz ghareeb, hijaz madni, hijaz mathnawy, hijaz kar...dll) madinah pulang dorang selalu suka mengalunkan azan dalam lagu bayati. nape dorang xguna lagu yang lain cam rast, soba, nahawand atau sikah. jadi sheikh ni cakap " lagu adalah urutan dari bunyi yang dihasilkan manusia dan dari urutan bunyi yang dihasilkan menghasilkan lagu (bolak balik je ayat aku ni)...dan urutan ini menghasilkan lagu soba atau nahawand dll..." lagu soba ciri dia sedih mendayu...tak sesuai la azan guna soba sebab azan tu perintah, tak kene gaya nak bagi arahan dengan alunan mendayu2 gitu lagu sikah lagilah sedih merintih...(sian tok bilal nanti azan tersedu2 plak) ------------- video ni terenti plak smpi ctu je bagi aku memang lah bayati ngan hijaz sesuai dibuat lagu untuk azan pasal bayati lagu dia bagi aku neutral ; sesuai dengan ape2 contact ayat. hijaz plak memang sifat dia untuk ayat menunjukkan penegasan, perintah, marah dll nahawand plak dia lembut mempersonakan...jadi mesej azan tu kurang sesuai lah...kalau untuk bercerita ok lah rast bagi aku ok je pasal dia punya alunan cergas jiharkah...ada jugak orang minat bawak lagu ni masa azan... walaupun sifat lagu ni untuk sedih tapi dia ikut pembaca juga...kalau pembaca bawa dengan sedih sedih la jadinya...kalau tegas, tegas la jadinya...wallahu 'alam --------------- ops ada sambungan plak tentang lagu soba (makanan jepun pun ada nama soba...sup soba kot...hehhehe) sheikh ni kate lagu soba mempunyai unsur spiritual yang kuat dan emosi yang tinggi dan berkait rapat dengan kesedihan (macam jurus "kesedihan tidak terperi" la plak ) ,kerinduan dan kasih sayang yang besar di dalamnya...dimana ia lagu yang baik untuk seseorang qari menunjukkan interaksi dalam tahap suara jawab (tinggi) dan qoror (rendah). seseorang tidak akan paham hanya dengan mengaplikasikannya secara praktikal . contohnya ayat tentang manusia dalam surga dan neraka dialunkan dengan lagu soba...dan juga ayat yang membangkitkan kesedihan dan rasa bersalah. pas tu skeikh tu bg contoh alunan soba guna mawwal ( cam dia buat alunan aaaaaaaaaa...aaaaaa gitu la untuk bagi idea (yeke ???hahaha) ) dan lagu nahawand ( lovely wonderful maqam) -lagu yang sentimental dan lembut -diambil dari nama bandar di Persia(Iran) -bandar yang dibuka oleh para sahabat -most capable song when it comes to inspiring reverence and contemplation (mampu menghadirkan rasa penghormatan ...) gitulah adanya

2 comments:

  1. safarin...ko blaja tarannum eh...ko azan sedap la weih... =)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails