Sunday, December 27, 2009

full tank ye...

" ha, amek la moto tu..tapi nanti jangan lupe full tank ye ..." suatu kata2 yang kerap kita dengar bile dengan kengkawan. hal pinjam meminjam.. tak kira pinjam moto ke..kereta ke...atau ape2 lah tapi........sedarkah kita, hal di atas telah terhasilnya RIBA... minyak yang di isi tu... hishhhh ...betul ke riba...mane aku tau...tapi itulah hakikat... pinjam meminjam dalam islam hanya ada satu...mudah nak paham "pinjam seratus, bayar balik seratus" maksudnya pemberi pinjam tak boleh dapat keuntungan daripada pinjaman yang diberi. tak boleh bagi bunga, tak boleh bagi faedah... macam hal di atas pun sama...pemberi pinjam mendapat "keuntungan" dari hasil pinjaman...sebab dia berdiri DALAM AKAD PINJAM MEMINJAM hal ini amat sinonim dengan ah long...jadi elakkan dari ah long...maksudnya meminjam... bagi penalti kalau lebih tempoh masa pembayaran ( ni macam beli keta, pasal lewat bayar bank bagi penalti...) pun tak leh...riba jugak...bank islam pun kenekan jugak...!!! hishhh kalau cam tu camne nak elak... aku sendiri amek loan kete cara islamik...tapi pasal ada la jugak lambat bayar beng tu bagi penalti kat aku....jadi aku pun terlibat riba jugak laye... rilek2...bertenang...bak kate Squirtward kepada Spongebob "....bernafas dengan betul..." kes "isi minyak full tank' tadi nampak enteng dan picisan tapi halnya cukup besar...persoalan ini aku amek dari seorang ustaz yang aku minat (minat maksudnya cara penyampaian dia yang mantap dan meyakinkan ), ustaz zaharuddin yang selalu dikenali sebagai UZAR. dia ni arif dalam bidang mualamat dan keagamaan aku tak berape pandai nak terang..jadi korang tengok la sendiri video CERAMAH 2 kat sesawang UZAR ni semoga persoalan ini terungkai... http://www.zaharuddin.net/content/view/867/95/

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails