Thursday, December 31, 2009

buku2 tarannum

Nabi Muhammad pernah memuji suara Abu Musa Al-Asy'ari, sang sahabat yang memiliki suara emas dengan untaian sabda yang artinya ; "Sesungguhnya engkau diberikan suara klarionet dari suara klarionet-klarionet keluarga Nabi Daud a.s " (HR. Bukhari Muslim) bile ayat dalam bahasa indon, cam pelik pun ada...tapi tak mengapa, tiada kata sechantik bahasa... rasanya tak banyak buku yang membincangkan pasal tarannum di pasaran...kalau ada pun masa aku nak beli ni agak sukar didapati, tapi sekarang ni mungkin senang kot. buku pertama SENI LAGU AL-QURAN DI MALAYSIA. Terbitan darul fikir. buku ni agak baik sebagai rujukan. cerita berlegar pada lagu2 al-quran, tokoh2 reciter dalam dan luar negeri dan sejarah pertandingan tilawah al-quran di malaysia. cumelah, beli buku mane ada suara..kalau nak tau bunyi lagu, kenelah cari guru atau youtube aje...sekadar tambah knowledge boleh la kalau nak guna buku ... harga RM 11.50 buku kedua PEDOMAN LAGU-LAGU TILAWATIL QURAN DILENGKAPI DENGAN TAJWID DAN QASIDAH. ....sekali nampak pun dah tau yang ni dari indon, terbitan APOLLO-surabaya. masih guna kertas surat khabar..rasanya buku lame ni. berlegar sekitar perbincangan tentang lagu mengunakan kaedah graf gelombang, cabang2 lagu, cara memantapkan suara, tingkatan suara, tajwid(kaedah lama), maqro, juga beserta tausyih dan qasidah. RM 12.80. yang ketiga juga dari indon, ILMU NAGHAM AL-QURAN, terbitan Pt. Kebayoran Widya Ripta (puh...tak tau nak katelah)... buku ni cerita apa maksud nagham, sejarah timbulnya lagu, versi lagu, contoh2 lagu, dan maqro. pasal sejarah pun agak menarik jugak, cube baca petikan buku kat atas...dia bagi perumpamaan kat qari2 ni dengan buah...dan sape best of the best...tentulah Syeikh Muhammad Rif'at... harga RM12.80. yang terakhir dari malaysia lah..karya pakar tarannum malaysia ust nik jaafar nik ismail ; QAWAID TARANNUM. anak dia yang selalu kuar tv tu , jadi cikgu dalam mari bertarannum, ustaz nik azizan. buku ni terbahagi kepada 4, sistem membaca alquran, tahsin as-sout, tajwid,tarannum, dan tartil dan fasohah. alahai , buku ni tulis jawi...merangkak buayalah aku nampaknye...cume bab tarannum tu bagus (buku teks sekolah pun dorang amek dari buku ni jugak) cume takda contoh penerapan dalam bacaan. sekurang-nya dapat ilmu yang berguna...

4 comments:

  1. salam.
    kat kedai buku Muda Osman ad x?hehe

    ReplyDelete
  2. kebanyakkannya saya beli kat kedai buku agama area masjid india kl

    ReplyDelete
  3. kena naik bas pegi KL la pulak.sy dok kelate.

    dah try link yg abg safarin bg tu:
    http://www.qoranway.com/nahawand.html

    hurm,bukan apa..tp sy mmg xphm dia tulis apa.hehehe.jgn mrh.

    ReplyDelete
  4. dah download salah satu,tp xphm.hehs

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails