Saturday, December 29, 2012

CROMOK; SEKARANG BARU AKU TAU...

entah mane bestnye lagu cromok ni....aku mula dengar lagu cromok masa kat upm, means lewat dah baru dengar. yang aku tau kumpulan ni ada masa aku baru lahir.

yang aku bleh terima lagu cromok satu masa dulu hanya dua aje; Another You dan I Don't Belong Here yang memang kalau tanye sape2 tau (tapi tak semestinya..). dua lagu ni boleh diterima oleh halwa telinga coz rentak dia perlahan, skor muzik yang sedap dan takde sore2 hantu..(aku istilahkan suara vokalis dia, Sam, sebagai sore hantu..!!!)

yang paling aku tak leh terima lagu The Ulek @ Metallurgical . memule rentak sedap je lagu ulek mayang, tetibe mood berubah masuk part merapu raban sore hantu...huarghhhhhhhhhuarghhhhh...

tapiiiii...tetibe tahun 2012 ni tah cane aku tertengok cromok wat persembahan kat KLCC secara akustik...bile aku dengar sekali, dua kali, tiga kali...terus rasa best

lagu yang memula sudah tentu Another You, untuk mengambil mood pendengar. sebab lagu ni boleh diterima umum sedap dan tenang. macam baru nak warm up. tak le terkejut sangat.

pastu lagu I Don't Belong Here. bile dia bawak rentak akustik, baru dengar petikan gitar solo Karl dengan jelas. sedap dan bertenaga. mood semangat untuk dengar bertambah.

masuk lagu The Ulek@ Metallurgical aku dah mule berdebar....adakah Sam nak wat sore hantu dalam persembahan khalayak ramai...adakah orang boleh terima nanti...kang bertempiaran lari...namun sangkaan aku silap, lagu The Ulek diberi rentak yang lebih segar, macam lagu syampu rambut ape tah pun ada...

bermula dari The Ulek, Cromok mula membawa lagu2 medley pada part2 solo; Unicorn, Misty dan last sekali Little One. Tiga part solo ni sebenarnya semua ada part sore hantu dalam lagu asal...cume sebagai penutup dengan Little One, Sam beri sedikit perasa dengan sore beliau, yang memang ditunggu oleh peminat2 tegar. cume dalam video kat bawah ni , dia problem plak pada part hujung masa sore hantu keluar. mebi dia taknak sore hantu keluar..hehehe

semua lagu yang dipersembahkan, semuanya rasa meremang bile dgr, tambah2 bile dia mula masuk lagu Little One, rasa macam berhantu...

setelah aku rujuk lagu2 dalam persembahan, barulah aku tau keistimewaan lagu Cromok adalah pada part solo. dulu bile aku dengar sikit je dah merapu raban sore hantu terus mood aku takde nak dgr. tapi bile dah dgr sampai habis baru aku tau sedap.

Kebanyakkan lagu cromok kalau diamati jelas menunjukkan elemen nusantara macam Siblings ada gong dan muzik gamelan. lagu2 lain yang aku minat Memories dan Misery.

bak pisang setandan, bukan semua elok; bukan semua lagu cromok aku suka. ada jgk yang aku tak minat. tapi kebanyakkan peminat tegar mengatakan lagu2 dalam album Images of Purity dan Forever in Time adalah paling best kebanyakkannya lagu2 di atas. aku cadangkan kalau kumpulan Cromok atau ahli2nya tertenggok blog ni, aku harap buat le versi akustik lagu2 kat atas dan pastikan ianya minus one...heheheeh
Cromok : Image of Purity    


Another You, sebuah lagu instrumental yang sangat popular. lagu wajib Cromok

I Don't Belong Here, antara yang popular macam Another You, cume berentak rancak dan bersemangat. terasa ada sedikit elemen nusantara

The Ulek@Metallurgical; lagu tradisional yang berjaya di trash-metal kan ...berhati-hati kalau first time dengar lagu ni, jangan bukak sound terlalu kuat, nanti tibe2 dia masuk part sore hantu...huarghhhhhhhh
(masa pilih course nak masuk u, aku ada ternampak course Metallurgi ke ape tah, lebih kurang macam tu, bile aku tau cromok ada tajuk Metallurgical, tiap kali aku terpandang tulisan course fizik tu teringat pada Cromok..tah hape2 tah..)

Unicorn, tak boleh dipisahkan dengan imej Cromok. part solo dia kat tengah2.. ada unsur nusantara gak

Misty, lagu ni mesti dengar...

lagu ni memang berhantu, tapi versi live akustik lebih terasa hantunya, cume sound trouble bikin spoil... permulaannya macam ada elemen koboi dan menyeramkan... sukar aku gambarkan perasaan yang timbul  bile dengar part awal lagu ni... rasa tak puas dengar versi akustik terlalu pendek...aku minat lagu ni, bermula dengan part solo yang slow, keluar sore hantu... pastu bile masuk part solo kedua memang sedap, rancak dan bertenaga, terus menukar mood...Amuk amek lagu ni pastu tu jadi lagu melayu, Anugerah...aku baru tau...tapi lagu asal Cromok lagi sedap...dah nama lagu dia Little One, ada plak sore baby menangis mintak susu sebagai penutup lagu...sungguh manis...




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails