Tuesday, December 18, 2012

CENDOL, SERBAN DAN NASI AYAM

KEJADIAN 1.0

sebenarnya cendol kelang lebih awal popular daripada cendol durian borhan kuala selangor
tapi selama aku gi kelang tak pernah plak nampak lokasi cendol kelang yang selalu disebut2
tapi akhirnya aku terjumpa gak
padahal tempatnya selalu je aku lalu
dia dekat2 la gak dengan pasar jawa

sebagai rusa masuk kampung
aku terus jelah masuk
duduk kat meja
takde sape amek oder
dekat lima minit la gak
aku tgk pelayan tu wat dono je
mula lah aku hangin
tetibe ada pelanggan baru masuk
terus order kat depan

dan, aku baru ternampak
SELF SERVING
dengan tebal muke aku gi kat kaunter
tak jadi nak marah yang bertukar menjadi kemaluan...

tapi tgk cara pelayan tu prepare cendol wat teruja la gak
kira macam pakar la
kalau jadi cikgu kira dah jadi guru cemerlang atau guru pakar
maka pelayan ni dah jadi pendeta cendol!!!

betul lah kata orang, cendolnye simple aje
kacang merah, cendol, ais salji , gula merah dan santan
tapi lemak penuh berkrim
kalau digabungkan dengan durian tentu lebih sedap..


KEJADIAN 2.0

turun dari tingkat 2 mydin kelang
nak beli sehelai serban aje
rm6.90 aje
tapi sebelum nak bayar kat kaunter
aku baru perasan
tag bar kod harga takde
ceh, malas le nak naik atas

jadi aku tanye petugas, camne ni bleh bayar ke?
dia bawak gi kaunter perkhidmatan
jadi dia pas plak ke staf yang lain
staf tu gune la interkom panggil staf dari atas kot suh turun bawak harga
aku tunggu...
tak jalan gak
dia panggil lagi...
aku tunggu lagi...
sambil melihat serban
yang harga dia RM6.90
dekat 5 minit aku tunggu
mulalah kesabaran aku teruji
"cik, bleh bayar tak ni?.."
staf tu macam orang bersalah
dia suh aku tunggu kejap
dia amek serban tu n naik atas

sebenarnya masa tu aku dah macam nak blah
tunggu dia amek harga kat atas pun satu penantian yang menyiksakan
tapi bile aku tgk dia yang aku bleh katakan sebagai OKU
susah payah naik ke tingkat atas
tanpa menyuruh staf lain atau suruh aku gi je naik atas...
aku pulak jadi macam orang bersalah...

sehelai serban yang murah
kalau aku blah macam tu saja pun tak de ape2 pun
tapi melihat orang tu bersusah payah nak jalan semata2 nak amek harga
aku tunggu lah jugak
3-4 minit baru dia sampai, terus gi kaunter n bayar
sebelum blah aku dengan hati yang malu mengucapkan terima kasih kepada beliau
dengan 1001 perasaan...


KEJADIAN 3

singgah ke sebuah kedai sebelah masjid di tanjong karang
untuk mempercepatkan masa
maka aku order teh ais dan nasi ayam

teh ais siap dulu
masa tu orang ramai
aku plak dok je depan kaunter dengan harapan siap cepat

aku tgk sorang mamat yang ditugaskan untu membungkus nasi ayam
dia pegang polisterin dah
pastu tak jadi letak balik
gi amek polisterin dari satu bungkusan besar
dah le terkebil2 nak bukak plastik tu
ok...
dia amek dua bekas
dia pegang2 bekas polisterin tu
dia berdiri tah merenung ape tah
pastu dia simpan balik
buat benda lain
bungkus makanan orang lain
ok....
dia amek balik bekas polisterin tu
dibukak dukatup
dia tercegat gak kat citu...
pastu dia simpan balik dua bekas tu...
buat benda lain

ape lagi...dalam hati dah berangin2 aku rasakan
dia ni baru keje ke hape..
teragak2...
sambil aku buat muke...
lama pastu
brader kaunter tanye aku
nak bungkus  ape?
aku cakap le NASI AYAM 2 dengan perasaan marah yang disimpan2
brader tu cakap lagi sekali kat mamat teragak2 tu
barulah aku tgk dia bungkuskan
cis....
maka aku bayar n blah dengan perasaaan yang mengutuk2

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails