Sunday, November 18, 2012

rasanya tak perlu buat kot...

malam semalam faizul (nama sebenar) ajak aku ke rumah ### untuk majlis bercukur jambul dan tahlil.
maka kami bertolak sebelum isyak...
bla..bla... solat isyak dan g kerumah yang ingin di tuju

maka samapi nampak ada khemah kat luar rumah
ooo makan kat luar kata aku
masuk dan bersalaman...
memula tahlil...pastu berzanji
kira aga pelik dari kebiasaan
selalunya potong rambut dulu, berzanji pastu baru tahlil
ape2 jelah,,,tempat orang

maka sampai ke berzanji..orang pertama, orang kedua, orang ketiga....
tuan rumah aku tengok meyampuk...cakap tah ape tah
masuk orang ke empat baca sket trus bangun untuk marhaban...

aii, tuan rumah soh short cut ker berzanji tadi...
lepas memotong sket rambut dan bermarhaban, duduk balik sambung sket lagi rawi
pastu terus baca doaa penutup..
bagus..(selalunya ada doa khusus lepas berzanji)

ape yang nak dikatakan disini
aku tengok amalan berzanji ni macam dah tak relevan untuk diteruskan
kat area tempat aku la
satunya yang baca orang separuh umur
suara pun dah takde
dengor pun tak menarik hati untuk dengar
tapi digagah jugak semangat dorang nak baca

orang muda jangan harap la
mengaji alquran pun belum tentu lagi, nak berzanji
lagi pun berzanji ni sekadar syair2 kisah nabi sahaja
pada aku baca alquran lagi baik
bile tgk orang tua baca pun dah tak menarik
lagilah orang muda tarik bantal nak tido

tak dinafikan berzanji kalau dialun dengan tarannum sikah dengan suara yang baik memang sedap
tapi lagu sikahnya ke mana...suaranya dah takde
maka orang muda sekali lagi menarik selimut tebal....

mungkin kelas berzanji takde...
kalau ada tidak menarik hati golongan muda
mungkin jugak

maka bagi aku, tak perlu diteruskan jika tiada usaha mencari pelapis muda
 sebab kalau dibuat jugak
macam melepaskan batuk di tangga..kokohkohkoh

m/s = batuk itu gayung kecil untuk menceduk air dalam tempayan

1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails