Thursday, November 29, 2012

DIRASUK SETAN

waktu di asrama adalah waktu terbaik...eh waktu tranformasi perasaan antara baik dan jahat kureng baik

tambah2 waktu senja meremang2, waktu setan berkeliaran
nafsu amarah akan berganda2 bak janjang geometri
akibat hembusan rasukkan setan
dan iman yang menipis macam kulit bawang
......

suatu hari, seperti biasa aku memang marah
tapi makin lama aku makin marah, dan marah
bila dah marah, mulalah menyumpah serana

"ko ### isap rokok kan!!" asalnya aku marah turun lambat ke surau je, tah melalut plak bab rokok
lagipun muke suspek rokok...

"takde!!!..." jawab ### dengan konfiden
dalam hati aku, cis, nak cover menipu aku agak2 la, dah la kantoi sms masa aku rampas henset
tu belum terkantoi bermain surat cinta dalam kelas aku...

berkali2 aku tanya, masih tak mengaku
last2 aku cakap:
" kalau ko tipu aku, aku tak halalkan ape yang aku ajar..!!!"

masa tu sure dia tekejut gile aku cakap camtu
tapi yang paling terkejut, aku sendiri!!!
aku terkejut, coz aku terlalu marah sampai menyumpah seranah yang bukan2
and sure setan berpesta2 sakan masa tu

bukan aku tak tau Nabi SAW ada berpesan jangan marah sebanyak tiga kali.
belum lagi ditambah dengan kalau tengah marah berdiri, gi duduk, tak jalan gak berbaring...(mungkin situasi masa tu tak sesuati untuk berbaring)
mungkin masa tu segala2 nya hilang, membuatkan aku kurang pertimbangan dalam memilih kata yang terbaik

dan, tak taulah effect dari kata2 aku, ### antara 3 orang yang fail dalam exam math.
bile aku tgk result mula flash back kejadian tu
and aku mula rasa peristiwa tu terbawa2 aje bile aku tgk muka dia (3 bulan aku tak masuk kelas tu coz ada guru praktikal)
rasa bersalah pun ada...
entah le...

memang aku tau dia tipu aku, tapi tak patut aku cakap macam tu...

-----------------------
Dari Abu Hurairah ra bahawa seorang lelaki berkata kepada Nabi , “Berilah aku wasiat?” Baginda bersabda: “Janganlah kamu marah.” Lelaki itu mengulangi kata-katanya, Baginda tetap berkata: “Janganlah kamu marah.”

(HR Al Bukhari)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails