Wednesday, October 6, 2010

WANG HASIL JUDI UNTUK SEDEKAH : HALAL ATAU HARAM ATAU HALAM...???

MAKA hebohlah makcik pakcik sedih dan protes kerna dapat sumbangan wang haram kononnya hasil judi. Sedih sampai ada yang menitis air mata... maka UMNO pun wat majlis untuk kumpul balik wang haram jadah itu konon (sekali lagi konon) untuk dipulangkan kembali kepada KERAdi hutan disusukanjaan pulau pinang.

juga dicanag-canang seluruh berita kepada rakyat jelata melalui media massa. heboh ramai mengutuk...tapi ramai ahli agama atau ulama atau orang yang paham agama  yang tersengih (mungkin). tersengih sinis. Sengih kat sape?...sengih kat orang yang pulangkan balik, sengih kat UMNO, sengih kat berita...pasal mereka semua mungkin kurang ilmu agama.... jangan marah2 kat mereka...rilek2

mari kita singkap isu ini tanpa prejudis politik. aku tak nak sokong mana2 pihak. kita bincang secara neutral.


HALALKAH? ATAU HARAM JADAHKAH? ATAU HALAM(heheheeheheheeheheheh)

dalil:

1. Ulama Mazhab Syafie, Imam An-Nawawi menukilkan kata-kata Imam al-Ghazali yang berkata: 
وإذا دفعه - أي المال الحرام- إلى الفقير لا يكون حراماً على الفقير , بل يكون حلالا طيبا
Ertinya : sekiranya wang haram itu diberikan kepada faqir miskin, ia tidaklah haram ke atas faqir ( dan miskin), bahkan ia adalah halal lagi baik untuk mereka. ( Al-Majmu' , 9/428)


2. Syeikh al-Qaradawi ketika membicara hal pengagihan wang haram berkata :
إذن ما دام هو ليس مالكا له, جاز له أخذه والتصدق به على الفقراء والمساكين أو يتبرع به لمشروع خيري
Ertinya : Oleh itu, selagi wang haram (yang dimiliki seseorang itu tidak diiktiraf oleh syaraa' sebagai miliknya), harus bagi pemegang itu untuk ambilnya dan disedeqahkan kepada faqir miskin atau didermakan kepada projek-projek kebaikan (untuk maslahat umum). ( Fatawa Mu'asiroh, 1/606)

 ---------------------------------------------------------------------------------SEKADAR KOPI N TAMPAL- kredit to UZAR

aku bukan pandai agama, tak berani nak ulas panjang2. mari baca blog ustaz2 ni...coz ustaz2 ni bincang secara neutral...(klik pada nama)



konklusi : duit itu halal aje. harus mereka terima sumbangan tersebut...

----------------------------------------m/s = aduhhhhhh...malu siut UMNO camni.... mane nak letak muke...alahai makcik-pakcik...lain kali rujuk yang mahir ilmu...kan dah rugi...hehehehe------------------------------------

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails