Monday, March 15, 2010

cendawan??? hehehe

pernah sekali aku balik dari kl atau dari rumah ke kl...dalam perjalanan di ijok aku nampak byk orang kt tepi jalan dok tayang benda besar le jugak warna putih.. ooo tu le cendawan..tah cendawan ape tah..dia idup kat kebun klape sawit...(oo name dia cendawan busut..baru td aku tau)..dan disebabkan cendawan yang besau tu barule aku paham...nape orang panggil cendawan ....opsssss n aku memang hantu cendawan semenjak dua ni...
C E N D A W A N ...
(supaya tak tersalah paham oleh kognitif yang kureng...hahaha)...mungkin semenjak tengok cerita katun chibimaruko chan...hahaha gler dah besau masih layan katun... kawan aku kata aku terlalu taksub dengan kartun...ye jugak kot kartun maruko ni ala2 cam upin ipin la... cume dia tunjuk adat resam dan kehidupan orang jepun dari perspektif budak-budak walaupun hanya kartun banyak benda aku dapat...contohnya mak dia wat sabun dari minyak masak yang dah guna...teringat plak wat sabun masa blaja kimia...saponifikasi... cume bile diterjemahkan dalam bentuk kartun dia jadi lawak... cume yang nak menjadi taksubnya..."satu hari cerita pasal si mak maruko dapat hadiah cendawan shitake* dari seorang jiran. cendawan shitake* dalam cerita tu sangatlah mahal dan orang yang dapat makan memang bertuah...jadi mak maruko pun masak nasi cendawan ...dan yang hempehnya maruko yang tak tau nilai cendawan tu kata tak da rasa pape pun...jadi dia tambah perasa kat nasik dan berjangkit kat ahli keluarga yang lain. sok kat sekolah dia cerita kt kekawan...kawan dia kata yang cendawan tu mahal ...terkejut le dia pasal maruko sendiri tak tau..jadi dia menyesal tasal tambah perasa dan tak dapat menikmati rasa cendawan tu..." tu sinopsis cerita al-kisah cendawan.. yang aku plak aku pi tesco...jalan -jalan terjumpa cendawan tu...aku baca "shitake mushroom" ...wowwww ni cendawan mahal tu...aku tengok harga..haaaa lebeh kurang RM3 aje sebungkus... wow...beli le...dapat rasa cendawan yang "mahal" ni..heheheh ...pastu mak aku pun masak nasi cendawan...pasalnye mak aku pun tertengok plak cite tu... ...aku gelak aje dalam hati...penangan cerita kartun yang bg banyak impak pada penontonnya cam aku..

* pada tarikh 23/12/2012, setelah menonton NONA, barulah aku tau yang aku membuat satu kesilapan fakta yang sangat serius, iaitu tersalah nama cendawan. sebenarnya cendawan dalam kartun chibi maruko chan itu ialah cendawan MATSUTAKE yang mahal, bukan shitake yang murah di tesco itu..!! harap semua dapat manfaat daripada pencerahan ini..segala salah dan silap harap dimaafkan!!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails