Monday, August 1, 2011

surau dulu vs surau baru UMNO

ramadhan pun menjelang lagi
zaman kanak2 dulu ramadhan memang seronok
bukan lah pasal main mercun atau meriam (sedangkan aku memang tak minat main mercun apatah lagi meriam)
tapi suasana ramadhan tu memang terasa
kalau di surau meriah dengan tarawikh, moreh
di hujung-hujung meriah dengan kenduri berbuka puasa
prepare dari pagi lagi
walaupun masa tu aku masih sekolah lagi tapi aku tak segan silu menolong orang2 kg memasak makanan

beberapa hari nak masuk bulan ramadhan mesti ada gotong royong membersihkan surau
setahun sekali
memang bersih terus
sekali je la, pastu tunggu tahun depan

time tarawikh masa dulu2 masa aku sekolah lagi dah diberi peluang untuk jadi bilal selawat
kekadang jadi imam lagi

kadang2 bila memikirkan orang dewasa pun berperangai kebudak-budakan
manakan tidak, barisan belakang sibuk berebut sejadah
kumpul banyak2 dan berlapis-lapis
supaya terasa empuk bila duduk dan sujud
lawak betul la...itu bukan perangai budakbudak
tapi bapak budak tu...lol

makin lama yang tua makin pergi meninggalkan kami
sampai habis semua imam veteran dah Innalillah
tinggal aje imam2 terjun
makin lama semakin suram
semakin malap suasananya
lagipun aku dah tak jadi kariah di situ
sekarang di tempat baru
terasa terasing la jugak
yelah orang baru...
tapi terasa meriah la juga,


tapi kekadang kita tidak meriah dengan solat
tapi meriah dengan moreh
memang 1st class

tapi terasa meriah la juga
meriah dengan selawat
tapi selawat 300km/j

subuh masih gelap
rupanya memang terus gelap
jadi aku ke masjid lah

ini pagi ada sahur
ini hari 1st ramadhan
tapi tetap sunyi sepi
mungkin inilah surau batu kebanggaan UMNO
jadi aku lari ke masjid la pulak
coz masjid terasa barakahnya
takkan pasal ada orang PAS kot?
m/s = surau lama jugak yang seronok
bukan semua UMNO itu buruk
bukan semua PAS itu baik

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails